BinnenstadOnderzoek

‘Zijn consumenten geen mensen dan?’​

By 3 juli 2019 januari 7th, 2020 No Comments

Dat was mijn verbaasde eerste indruk toen ik de blog ‘Maak de binnenstad meer voor mensen‘ van kenniscentrum Platform31 las. Dat nodigde uit voor een reactie die heeft geleid tot mijn blog voor Platform31, getiteld ‘Het blootleggen van de onontdekte waarde van de binnenstad – de mens centraal‘.

Mijn reactie gaat in op de volgende punten:

  1. Alle consumenten zijn mensen…
  2. maar niet alle mensen zijn consumenten.
  3. En hoe kom je achter de onontdekte waarde van de binnenstad?

Voor mijn promotieonderzoek naar gebruik en beleving van openbare ruimten, dat ik dit najaar hoop te verdedigen, heb ik een methode gebruikt en verder ontwikkeld die gebruikers van openbare plekken zichzelf laat identificeren. Ook voor het ontdekken van de waarden van de binnenstad zou dat interessante resultaten op kunnen leveren. Hoe zien de gebruikers van deze plek zichzelf? En hoe sluit dat aan op de gewenste identiteit van de binnenstad?

Voor Zuijderwijk Stadssociologie ben ik bezig met het maken van een lesaanbod voor stedelijk professionals, waarin ik mijn ervaringen met onderzoek naar ontwikkelingen in de stedelijke samenleving en openbare ruimten zal delen. Na de zomer zal ik jullie daar meer over vertellen – maar hou vooral mijn LinkedIn in de gaten, want ondertussen zit ik niet stil en zal ik hier veel van waarde voor jullie delen.